TOPdesk – 3CX integratie

Voor een klant die TOPdesk gebruikt in combinatie met 3CX hebben we een integratie gemaakt die het volgende doet:

  • Op basis van inkomend telefoonnummer persoon opzoeken in TOPdesk.
  • In de pop-up in de webclient, app en fysieke toestellen wordt de naam en bedrijfsnaam getoond.
  • Deze wordt direct toegevoegd aan het 3CX adresboek.
  • De klantkaart in TOPdesk kan geopend worden door op het icoontje te klikken.

We hebben als Innovaat besloten om deze kennis kosteloos beschikbaar te stellen aan andere klanten. In ruil daarvoor horen we wel graag wie het in gebruik heeft. Stuur even een berichtje naar info@innovaat.nl indien je iets aan onze instructies hebt gehad. 🙂

TOPdesk API key aanmaken

Creëer een ‘application password’ om met de API te verbinden van TOPdesk. Volg de instructies hier onder het kopje Using the API -> Create an application password: https://developers.topdesk.com/tutorial.html#show-collapse-usage-createAppPassword

Download xml bestand

Download dit XML bestand.

Log in op het admin paneel van 3CX en ga naar Settings -> CRM Integration:

Daarna kun je het XML bestand uploaden door op Add te klikken:

Daarna moet je de URL, gebruikersnaam en je eerder aangemaakte API sleutel (application password) invullen:

Klik daarna op TEST om te kijken of het werkt. Het kan zijn dat er IP’s gewhitelist moeten worden of je het application password niet goed hebt. Dan zou je in het output veld daar aanwijzingen voor moeten kunnen zien.

Klantkaart

Standaard zal de klantkaart geopend worden bij een inkomende oproep. Dit is niet altijd wenselijk, zeker niet als de inkomende oproep in een groep terecht komt (dan zal bij iedereen de kaart openen). Beter is om in te stellen dat het openen van de klantkaart een keuze is, door te klikken op het icoontje. Dit moet echter per web client ingesteld worden. Dat doe je door naar Instellingen -> Integratie te gaan, en (niet erg intuïtief) de Integratie op ‘Uit’ zetten:

Dan zal er een icoontje in de web client pop-up te zien zijn:

Als je daar op klikt, wordt de persoonkaart in een nieuw tabblad geopend:

Vragen

Heb je verder nog vragen of problemen neem dan contact met ons op. En laat ons vooral ook weten of het nuttig voor je geweest is.

PS We kunnen ook helpen met andere (3CX) integraties ontwikkelen, neem contact op voor een offerte!